Z radością przedstawiamy materiał, który powstał w sojuszu z diybox.pl
Istnieje wiele sposobów na chłodzenie samochodu, ale możesz zrobić swój własny. Dodanie okiennego klimatyzatora to łatwy projekt typu „zrób to sam”, który z pewnością ucieszy Twoich pasażerów. Jest to świetny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy na paliwie i utrzymanie chłodnego powietrza wewnątrz samochodu. Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami, aby zaoszczędzić pieniądze na paliwie i cieszyć się swoim samochodem. Będziesz zaskoczony tym, jak niedroga jest klimatyzacja samochodowa! Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak zrobić własny klimatyzator.
Na początek, system klimatyzacji samochodowej składa się z trzech części. Sprężarka jest sercem systemu, ponieważ promuje ciśnienie czynnika chłodniczego, umożliwiając mu chłodzenie powietrza i krążenie w systemie. Następnie jest skraplacz, który jest małym urządzeniem kontrolującym proces kondensacji. Aby schłodzić powietrze, płynny czynnik chłodniczy musi zmierzyć się z siłą konwekcji, która może być zapewniona przez wentylator chłodnicy lub oddzielny wentylator.
Innym elementem klimatyzatora samochodowego jest sprężarka. Sprężarka jest napędzana przez silnik i jest odpowiedzialna za skraplanie czynnika chemicznego do cieczy. Ta ciecz jest specjalnie zaprojektowana, aby odparować w niskich temperaturach i podróżuje przez skraplacz, który znajduje się w komorze silnika samochodu. To właśnie tam ciepło jest usuwane z czynnika chłodniczego.
Jeśli chodzi o wykonanie własnej klimatyzacji samochodowej, można skorzystać z kilku projektów DIY. Niektóre z nich mogą być nieco bardziej złożone, ale jeśli jesteś dobry w inżynierii, wyniki powinny być tego warte. Popular Science opublikował niedawno świetny artykuł o klimatyzatorach samochodowych, który z pewnością zrobi wrażenie na Twoich znajomych! Możesz nawet stworzyć klimatyzator samodzielnie, wykonując niektóre części i modyfikując swój samochód, aby dopasować system chłodzenia.
Podstawowy klimatyzator samochodowy będzie działał z parownikiem. Parownik jest w zasadzie małą chłodnicą. Ciepłe powietrze zamienia czynnik chłodniczy z powrotem w gaz i robi to poprzez reakcję endotermiczną, absorbując ciepło z powietrza przechodzącego przez rdzeń parownika. Zawór TX kontroluje ilość ciekłego czynnika chłodniczego, który może przez niego przepływać. Jeśli wylot gazu nie jest wystarczająco zimny, zawór TX wpuści więcej ciekłego czynnika chłodniczego. Jeśli wylot gazu jest zbyt zimny, zmniejszy on ilość ciekłego czynnika chłodniczego. Jeśli zawór TX nie jest wystarczająco zimny, system zapętli się, a parownik zatka się lodem.
Gdy już masz podstawowe elementy, czas zacząć czyścić skraplacz. Skraplacz, zwykle umieszczony z przodu samochodu, jest odpowiedzialny za rozpraszanie ciepła. Brud i inne zanieczyszczenia mogą zatkać ten skraplacz i zmniejszyć jego wydajność. Wyczyść go okresowo, aby zapewnić prawidłową pracę klimatyzatora samochodowego. A gdy już to zrobisz, wyczyść filtr powietrza.
Podobne tematy